Traditionele versus Digitale media

Gepost op: 01-07-2012


Tegenwoordig is digitale media niet meer weg te denken uit het strategische communicatieplan van elk bedrijf. Laptops worden vervangen door tablets en met smartphones kun je op elk gewenst moment informatie opzoeken over wat dan ook. De opkomst van Twitter zorgt dat informatie zich razendsnel verspreidt en het aantal ‘likes’ op facebook is niet meer bij te houden.

Betekent dit dat de traditionele media terrein verliezen aan digitale media? Betekent dit dat traditionele media langzaamaan verdwijnen uit de communicatiemiddelen van bedrijven? Juist niet! Dit is juist een mooie ontwikkeling, waarop ook de traditionele media in kunnen spelen. Deze twee verschillende communicatiemiddelen kunnen namelijk heel goed naast elkaar en geïntegreerd met elkaar ingezet worden.

Een mooi voorbeeld hiervan komt van Sp!ts. Het gratis dagblad introduceerde als eerste in Nederland een koppeling van krant naar mobiel internet. De ‘Kooaba’ applicatie maakt het voor lezers van het dagblad mogelijk om artikelen door te sturen via sociale media als Twitter en Facebook, maar ook om extra informatie bij een advertentie te bekijken, zoals foto’s en video’s.

Ook zien we steeds vaker QR-codes terugkomen op billboards, in advertenties en in tijdschriften en kranten. Nog zo’n mooi voorbeeld van integratie van traditionele en digitale media. Gebruikers van een bepaald product kiezen met deze code zelf ervoor om meer informatie te verkrijgen over het product. Het werkt eigenlijk heel simpel: je start de QR-reader op je smartphone, je houdt de scanner voor de QR-code op het product en deze vertaalt het automatisch naar tekst of een domeinnaam, die je weer kunt openen in de browser van je mobiele telefoon. Op deze manier word je door gebruik van traditionele media doorgelinkt naar digitale media.

Kortom, een krant bestaat al lang niet meer alleen uit papier folderverspreiding en een advertentie zijn geen eenrichtingsverkeer meer. Alle traditionele media zullen en kunnen verrijkt worden met digitale media applicaties, waardoor de uitingen interactiever en meer bediscussieerd worden. Dit betekent dus niet dat we langzaamaan afscheid nemen van traditionele media, maar dat we juist een veel interactiever en veelzijdiger medium terugkrijgen!
Blog item

Ellie Gommans

Wilt u uw folder succesvol in de markt zetten? Wij adviseren u graag!


 
Blog item Terug naar blog overzicht